09.06.06

Pendapat Anda

Posted in Masalah & Cadangan at 12:41 am by Al-Ustaz

Assalamualaikum,

Hari ini ustaz nak tanya pelajar-pelajar semua, apakah lagi masalah-masalah yang anda hadapi ketika mempelajari Bahasa Arab. Moga ustaz dapat membantu anda semua. Dan ustaz juga bercadang untuk mengadakan kuiz ringkas di dalam blog ustaz ini. Tuliskan pendapat anda samada anda bersetuju atau tidak.

Perkataan ringkas untuk hari ini :

اَناَ مُوَافِقٌ  (ana muaafiq) – saya bersetuju

اَناَ غَيْرُ مُوَافِقٌ  (ana ghairu muaafiq) – saya tidak bersetuju

Sekiranya anda ada cadangan-cadangan lain, sila kemukakan demi kebaikan kita bersama.

119 Comments »

  1. leLabu said,

    September 8, 2006 at 7:35 am

    ana muaafiq ya ustaz..

    hehe :-)

  2. Al-Ustaz said,

    September 11, 2006 at 12:00 am

    Syukran lelabu, ustaz masih menunggu respond daripada yang lain, samada setuju atau tidak… atau mungkin mereka perlu memahami pelajaran-pelajaran yang lepas dahulu…

  3. aisyahhumairah said,

    September 11, 2006 at 7:10 am

    salam ustaz
    ana muwafik aidon…
    :)

  4. aisyahhumairah said,

    September 11, 2006 at 7:12 am

    lakin ana baru jer jadik tilmiz ustaz…lakin ana leh cube je dulu..bolehkan ustaz?

  5. Al-Ustaz said,

    September 11, 2006 at 7:33 am

    yang baru jadi tilmiz atau tilmizah pun boleh cuba.. ustaz beri kuiz senang2 je, untuk test…

  6. norfa said,

    September 11, 2006 at 8:03 am

    ana muafik aidon.

  7. Al-Ustaz said,

    September 11, 2006 at 8:38 am

    tunggu saja kuiz dari ustaz, sebelum tu buat rujukan pelajaran2 sebelum ini..

  8. najmie said,

    September 12, 2006 at 1:21 am

    salam ustaz,
    ana Najmie baru semalam ana bersama
    harap diberi tunjuk ajar
    (ana muaafiq)(ana ghairu muaafiq) ya ustaz

  9. Al-Ustaz said,

    September 12, 2006 at 2:12 am

    ahlan wa sahlan najmie, selamat datang, insyaallah ustaz akan beri tunjuk ajar kepada anda, selalulah bertanya kepada ustaz dan rakan2 yang lain, semoga anda mendapat manfaat…

  10. Admiralz said,

    September 12, 2006 at 2:24 am

    Ustaz..tentang kuiz tuh ana pun setuju jer.. Cuma ana masih keliru tentang grammar Arab nih.. Lagi satu sebutan… yang ana paham kalau silap sebutan berubah maknanya…apa kata ustaz letakkan sebutan dan nahu dalam format Mp3. Supaya lebih senang untuk di pelajari… Mungkin lepas nih ustaz leh jual VCD belajar bahasa Arab laks… :)

  11. Al-Ustaz said,

    September 12, 2006 at 3:37 am

    Idea yang bagus tu, insyaallah ustaz akan cuba usahakan.

    Mengenai sebutan tu, memang benar, jika tersalah sebutan, akan berubah maknanya. So kena berhati2 apabila menyebut sesuatu perkataan. Buat masa ni ustaz hanya dapat tuliskan sebutan tu dalam ejaan rumi, so bolehlah praktikkan sebutan melalui tulisan rumi yang ustaz sertakan utk sesuatu perkataan itu.

  12. rosie said,

    September 12, 2006 at 5:48 am

    ana muaawiq aidon, uhibbu adrusu allaqatal arabbiyah walakin ana fahamtu kholil

  13. Al-Ustaz said,

    September 12, 2006 at 7:35 am

    syukran rosie, semoga anda dapat menambahkan lagi pembelajaran bahasa arab dengan rakan2 disini dan tunjuk ajar dari ustaz.

  14. najmie said,

    September 13, 2006 at 2:35 am

    syukran ustaz,
    ana masih baru harap dapat belajar banyak lagi perkataan arab dan cara penyebutannya.sebelum buat ayat kena susun perkataan b.arab satu persatukan ustaz.harap dapat tunjuk ajar dari rakan 2 n ustaz.
    ustaz, macam mn nak sebut (tugas saya dah selesai) dan (selamat berjaya dan terus berusaha)dlm bahasa arab?

  15. Al-Ustaz said,

    September 13, 2006 at 5:03 am

    Betul tu, kita perlu perbanyakkan vocab dlm bahasa arab, kemudian susunkan perkataan tersebut untuk membuat ayat mengikut kaedah pembinaan ayat yang betul. Sebutan pula perlulah betul dan tepat.

    tugas saya sudah selesai – intahal ‘amali

    selamat berjaya – tammanniyaati binnajah

    dan terus berusaha – wastamir juhuudak

    teruskan pelajaran anda – istamir duruusak

  16. najmie said,

    September 14, 2006 at 12:15 am

    syukran ustaz.
    Ana sedang menghafal dan harap dapat b’cakap dalam bahasa arab dengan adik dan ayah ana kat rumah.Adik ana blajar di Kolej Islam Sains Trg(KIST)Kuala Berang yg mn pembelajaran fokus pada b.Arab.
    Ana tak sabar nak tahu p’kataan bhs arab yg lain dari ustaz.

  17. Al-Ustaz said,

    September 14, 2006 at 12:55 am

    terima kasih najmie, dan tahniah juga atas semangat anda utk belajar bahasa arab serta mempraktikkannya dgn adik dan ayah anda dirumah. Ini satu permulaan yang bagus. Teruskan usaha anda itu, ustaz akan beri tunjuk ajar selagi yang termampu…

  18. hayatiRithuwan said,

    September 15, 2006 at 12:03 am

    Salam ya Ustaz.
    ana hayati. baru dua hari lepas ana bersama. dahulu ana pernah belajar bahasa arab tp biaselah ustaz,bile tidak diamalkan mudahlah lupa. ana bersyukur dapat berjumpa dgn laman web ustaz ni. harap ustaz dapat membantu ana dalam bahasa arab ini semula. Syukran jaziilan ya Ustaz

  19. najmie said,

    September 15, 2006 at 1:37 am

    baiklah ustaz.

  20. Merpatiputih said,

    September 17, 2006 at 8:15 am

    Assalamualaikum Ustaz,

    Saya baru harini melawat blog Ustaz (dari suami saya), Insya Allah, kami akan beli buku ustaz… Bagusnya usaha murni ustaz ini… Saya pernah belajar Bahasa Arab, tetapi tidak boleh bercakap.. mudah-mudahan belajar dengan ustaz akan pandai, ba’da qalil… Kuiz? Mumtazz! :D

  21. Al-Ustaz said,

    September 18, 2006 at 5:51 am

    Asykurukum jami’an, Terima kasih kepada semua,

    Insyaallah ustaz akan membimbing anda semua untuk memahami serta mempelajari Bahasa Arab agar anda berjaya mencungkil seribu satu rahsia yang terdapat di dalam Al-Quran serta dapat mempraktikkan komunikasi Bahasa Arab seharian bersama rakan2 dan keluarga.

  22. ummulkhairi said,

    September 19, 2006 at 4:16 am

    Assalamualaikum ustaz,

    Saya masih baru dalam blog ustz.saya belajar bahasa arab dari tingkatan 1 sehinggalah saya berada di universiti dan ambil jurusan yang ada bahasa arab.tapi, saya masih lemah dalam penguasaan ilmu sorof dan kurang dalam perbendaharaan kata. Saya ingin menambah lagi pengetahuan saya. Saya harap ustaz boleh menolong saya.

  23. Al-Ustaz said,

    September 19, 2006 at 4:57 am

    Terima kasih ummulkhairi, Insyaallah ustaz akan membantu dan membimbing anda mempelajari Bahasa Arab dan juga kepada semua yang mencintai Bahasa Al-Quran ini.

  24. paman said,

    September 22, 2006 at 6:24 am

    salam ya ustaz

    alhamdulillah…ana baru jer jumpa blog ustas ni….
    saya pun nak belajar sama…

    dulu ada gak belajar bahasa arab di rtm ikim…
    tp sekarang rancangan tu dah di hentikan…

    syukran jazilan.

  25. Al-Ustaz said,

    September 23, 2006 at 3:06 am

    Jumpa juga paman dgn blog ustaz ya, terima kasih, anda boleh terus belajar bahasa arab di sini, ustaz akan membimbing paman dan semua. Apa yang ustaz mahukan ialah istiqamah, iaitu berterusan di dalam menuntut ilmu…

  26. najmie said,

    September 26, 2006 at 5:42 am

    Assalamualaikum,
    Selamat Berpuasa Ustaz dan kawan-kawan semua.Maaf lama ana tak masuk.busy skit.hari ini “intahal ‘amali”.(betulkan ustaz).Audit datang so relaks skit.Ustaz apa perkataan dlm bhs arab(saya suka membaca, adik sedang buat apa?, Emak dah makan?, ayah pergi kerja dan adik suka bermain)
    macam mn pula dengan = cantik, manis, jujur, indah, bahagia, tenang bijak dan pandai.
    Syukran jazilan.

  27. Al-Ustaz said,

    September 26, 2006 at 11:43 pm

    W’salam,
    Intahal amali, betul ayat tu, takde kesalahan

    saya suka membaca – uhibbul qira ah
    emak dah makan – akalatil ummu
    ayah pergi kerja – zahabal abu ilal amal
    adik suka bermain – uhibbul akhu an yal ‘ab

    cantik – jamil, manis – hul wun, indah – ro i’, bahagia – sa ‘id,
    tenang – ha di’, bijak – abqari’, pandai – zaki

    Manfaatkan siang hari di bulan puasa dengan menambahkan amalan umum dan khusus dan juga belajar bahasa arab.

    Syukran

  28. najmie said,

    September 27, 2006 at 6:30 am

    syukran ustaz.

  29. Al-Ustaz said,

    September 28, 2006 at 6:55 am

    Sila beri jawapan pada kuiz ringkas yang telah ustaz diberikan…

  30. omar satari said,

    October 2, 2006 at 6:35 am

    ana muafiq

  31. paman said,

    October 7, 2006 at 9:43 am

    salam ya ustaz,

    ana muafiq aidon…
    afuan…computer saya hang….

    baru dapat di pulihkan…
    syukran jazilan.

  32. Al-Ustaz said,

    October 10, 2006 at 11:23 pm

    Ok, teruskan pembelajaran anda

  33. Adam said,

    October 17, 2006 at 11:46 am

    Akum ustaz.Since saya xdpt attach soalan saya di sini berkenaan masdar,appreciate kalau ustaz dpt bg emel.Mgkin soalan saya dan jawapan ustaz dpt jd rujukan bersama.

  34. Al-Ustaz said,

    October 17, 2006 at 11:25 pm

    email ustaz ialah :

    admin@belajarbahasaarab.com atau
    rahmaan@hotmail.com

  35. faizah said,

    December 5, 2006 at 8:43 am

    ana muafiq jiddan !!

  36. fiezah said,

    December 14, 2006 at 1:19 am

    ana muaafiq ustaz…..
    saya baru mendftar untuk ikuti kelas ni…..jd minta tunjuk ajar dari ustaz….syukran..

  37. joesniper007 said,

    December 18, 2006 at 4:53 pm

    ya ustaz, ma ma’na ta’malu nabasir

  38. Al-Ustaz said,

    December 20, 2006 at 1:07 am

    perkataan tu dihujung ayat, jadi kalau nak dapatkan makna yang lengkap, perlu dapatkan dari awal ayat.

    kalau kita terjemahkan perkataan ‘ta’malu nabasir’ itu maksudnya ‘kamu lakukan amat melihat’. Sebenarnya terjemahan yang lengkapnya adalah ’segala apa yang kamu lakukan, Allah maha melihat’

    Syukran

  39. joesniper007 said,

    January 3, 2007 at 4:13 pm

    shukran ya ustazi,

    ya ustaz, indi sual, ma ma\’na website..

    2. kursus akan tamat 2 feb 07. harap maklumkan saya bila mula musim baru. tolong emel ke kharshah@streamyx.com. saya terlepas pandang musim ini

    3. syukran ya mu\’allim. illaliqa\’, maasalama. lailatu sa\’eidah

  40. azim said,

    March 31, 2007 at 11:52 am

    apa khabar dalam bahasa arab apa yaa?..beritahu saya boleh ke tak?

  41. aladib afzan said,

    April 18, 2007 at 12:22 am

    salam ustaz… nak tanya apa perbezaan antara ماشيا dan حافيا? contohnya ذهبت إلى المدرسة حافيا dan ذهبت إلى الدكان ماشيا kerana apa yang saya baca dalam فقه اللغة للثعالبي perkataan مشى dan سعى berbeza makna, dan bgmana kita nk jelaskan sifat2 warna dalam bahasa arab… lagipun bahasa arab saya masih simpang siur kekadang tu tercampur ammi… so tolong saya untuk perkuatkan lagi penguasaan bahasa arab saya… شكرا وإلى اللقاء

  42. Al-Ustaz said,

    April 18, 2007 at 2:33 am

    azim :
    apa khabar – khaifahaluk

    aladib afzan :
    خافيا – maknanya takut ; so ayat anda itu maknanya : saya pergi ke sekolah dlm keadaan takut.

    ya, مشى dan سعى berbeza makna, مشى lebih kepada makna berjalan dan سعى lebih kepada makna menuju.

    sifat2 warna pula perlu disesuaikan dengan penggunaanya samada mudzakkar atau muaannath.

  43. Aisyah said,

    May 6, 2007 at 6:01 pm

    tolong terjemahkan – pergi tidur hari sudah larut malam

  44. Al-Ustaz said,

    May 7, 2007 at 12:58 am

    Aisyah :

    izhabuu ilann naum waqad jaa’atis saa’atul mutaakhhirah minal laiil

  45. Amirul said,

    June 4, 2007 at 1:51 pm

    saya nak belajar daripada mula, sebab saya tak pernah belajar Arab sebelum ini..

  46. Al-Ustaz said,

    June 5, 2007 at 4:26 am

    boleh, ustaz sedia membantu dan membimbang anda mempelajari Bahasa Arab.

  47. adnan said,

    August 8, 2007 at 2:55 am

    asm..

    betul ke ayat ni ya ustaz

    عِنْدَمَا مشيتَ كُم لاعبِين

  48. Sarah said,

    August 8, 2007 at 4:40 am

    salam ustaz,
    sy bermnat blaja bahasa arab..dan pernah blaja bahasa arab tp agak lemah dari segi saraf?teruatamnya dr segi tasrif afal dan masdar.. macammana cara yg mudah untk atasi cara ini?jazakallah ala musaiduka

  49. Al-Ustaz said,

    August 8, 2007 at 4:53 am

    sarah:

    tasrif afa’al dan masdar memang penting, kita perlu menguasainya utk memudahkan kita membina ayat dan berkomunikasi sesuai dengan keadaan dan tujuan. cara utk menguasai tasrif ini ialah anda perlu mengetahui dan mendalami struktur sesuatu fe’il dan jenis2 masdar yang digunakan. binaan dan pola sesuatu fe’il juga amat perlu dikuasai terutama dari segi penggunaan dan kala.

  50. ila said,

    August 24, 2007 at 1:08 am

    salam ya ustaz.anasmi fazila.wal an ana fi bangi.ana mutakharrij min uia.saya skrg mengajar bahasa arab di sek ren,j-QAF 2007.bagaiman cara yang terbaik mengajar murid-murid tahun satu subjek b.arab?syukran

  51. Al-Ustaz said,

    August 24, 2007 at 3:30 am

    ila : mulakan dengan mengenal huruf-huruf dan sebutan perkataan

  52. shazan said,

    September 20, 2007 at 7:30 am

    assalamualaikum ustaz… sy org baru ni… ustaz, saya nak tau kaedah nahu…. dari awal hingga akhir

  53. Al-Ustaz said,

    September 20, 2007 at 10:21 am

    shazan :

    Beli ebook Panduan Belajar Bahasa Arab. Ia mengandungi segala maklumat yang anda perlukan dan dapat membantu anda mempelajari nahu Bahasa Arab dengan mudah. Untuk membeli, sila ke :

    http://www.belajarbahasaarab.com

  54. mie said,

    October 29, 2007 at 4:22 am

    ustaz saya ada soalan..bolehkah rakan saya yang tidak boleh membaca jawi dan quran nak belajar bahasa arab melalui kaedah yang ustaz ada ? Bolehkah dia berjaya?

  55. Al-Ustaz said,

    October 29, 2007 at 4:26 am

    mie: insyaallah boleh

  56. hamba allah said,

    January 4, 2008 at 9:23 am

    askum…boleh tolong sy tk….sy ni x reti jawi dan x reti baca jawi…bagaimana untuk mengatasinya……tolong sy

  57. Al-Ustaz said,

    January 4, 2008 at 11:52 am

    kena beli buku jawi dan buku latihan jawi

  58. Abu Hamdi said,

    February 27, 2008 at 8:23 am

    Assalamualaikum Ustaz,
    Saya nak tanya, nama anak saya Aisyah Humaira, tetapi cikgu sekolah dia telah menambah jadi Aisyah Humairah. Adakah perkataan Humaira itu perlu ada huruf ‘Ha’ diakhirnya kerana setahu saya Rasulullah memanggil isterinya Aisyah dengan panggilan Ya Humaira, tanpa ‘Ha’ diakhir namanya.

  59. Al-Ustaz said,

    February 27, 2008 at 10:06 am

    Abu Hamdi :

    takperlu ada huruf ‘ha’ di akhir perkataan tersebut, cukup sekadar humaira’ shj.

  60. nor afzan said,

    February 29, 2008 at 4:02 am

    assalamualaikum ustaz.. blh sy tahu mcm mana ejaan nama saya dlm bahasa arab (NOR AFZAN) dan apakah maknanya…sy keliru dgn beberapa maksud yg sy dgr sblm ini..terima kasih.

  61. Al-Ustaz said,

    March 3, 2008 at 3:07 am

    nor afzan :

    maknanya cahaya perlindungan

  62. uitm al-tolibah said,

    April 8, 2008 at 4:27 pm

    salam ya ustaz…
    kaifal haluka??
    sy student ustaz…hehe
    jumpe ustaz kat kelas nanti yer..
    hopefully speaking individual nanti ustaz x tanyer yang susah2…
    ag 1 kan ustaz, sya nie x berape nak pandai tulis jawi la..
    tkut plak nak wat imlak nanti…
    so any suggestion x ustaz??
    thank you ya ustaz…
    illallikok..

  63. Al-Ustaz said,

    April 9, 2008 at 2:13 am

    uitm al-tolibah :

    individual speaking ust beri yang senang2 je… yang boleh dijawab, test imlak nanti kena dengar betul2 ya, duduk kat depan…

  64. Safiah Ahmad said,

    April 21, 2008 at 4:23 am

    Assalammualaikum

    Saya Pn Safiah. Ustaz anak saya di ting 1 SMA. Dia tak ada asas bahasa Arab masa sekolah rendah dulu. Justeru agak sukar dia memahaminya semasa belajar di kelas. Saya cuba cari buku kerja di semua kedai buku dari awal tahun. Baru jumpa tapi jawapan tak ada. Saya tak dapat membantunya begitu juga dirinya. Nak hantar tuition dia tinggal di asrama. Ujian baru ni dapat D bahasa Arab tidak subjek lain. Saya susah hati. Ada tak ustaz apa2 cara mengatasinya atau ada tak buku kerja ting 1 yang ada jawapannya yan boleh saya beli.

    Terima Kasih. Wassalam

  65. alia said,

    July 11, 2008 at 1:57 pm

    assalamualaikum
    ustaz,saya cadangkan dlm blog ni ade cara2 membuat karangan bahasa arab…dan saya hendak cuba belajar dengan lebih mendalam lagi mengenai karangan arab

  66. Al-Ustaz said,

    July 14, 2008 at 1:52 am

    Safiah Ahmad :

    Ebook Panduan Belajar Bahasa Arab ustaz dapat membantu anak anda di dalam pelajaran Bahasa Arab. Untuk membeli, bank in RM50 (Siri 1) / RM100 (Siri 1 & 2) ke dalam akaun maybank ustaz no: 164173632578. Setelah membuat pembayaran, beritahu ustaz dan ustaz akan hantarkan ebook tersebut kepada anda.

    alia :

    Insyaallah ust akan fikirkan, tetapi yang penting di dalam membuat karangan ialah ketepatan untuk membina ayat. Oleh itu mahirkan diri anda untuk membina ayat.

  67. syahidah said,

    July 31, 2008 at 3:35 am

    assalamualaikum,,
    ustaz, ana nak tanya pasal buku mari belajar bhs arab tu ,ada ke kat
    kedai buku.ana sekarang belajar kat Universiti Nilai.mcamne nak dptkan,

  68. Al-Ustaz said,

    July 31, 2008 at 4:48 am

    syahidah :

    Untuk membeli, bank in RM50 (Siri 1) / RM100 (Siri 1 & 2) ke dalam akaun maybank ustaz no: 164173632578.

    Setelah membuat pembayaran, beritahu ustaz melalui email admin@belajarbahasaarab.com dan ustaz akan hantarkan ebook tersebut kepada anda.

  69. che ku nor afiqah said,

    August 3, 2008 at 10:25 am

    ana muaafiq,ya ustaz.

  70. hazwani said,

    August 12, 2008 at 2:07 pm

    a’kum………
    ustz bleh x bntu sya dlm bhsa arab

  71. zahra said,

    August 12, 2008 at 2:11 pm

    uztaz,zahra nk nintak taolong boleh x?

  72. Al-Ustaz said,

    August 12, 2008 at 11:50 pm

    hazwani & zahra :

    Insyaallah ustaz akan membantu dan membimbing anda mempelajari Bahasa Arab dari semasa ke semasa. sekiranya ada persoalan bolehlah bertanya kepada ustaz.

  73. halida said,

    August 29, 2008 at 1:58 pm

    assalamualaikum, ustaz saya sekarang seorang tingkatan 1.Saya mengambil aliran arab di sekolah saya. jadi sekarang masalah saya tak faham dengan fai’l l madi .saya harap ustaz leh tolang saya.

  74. Al-Ustaz said,

    September 3, 2008 at 4:02 am

    halida :

    fai’l madi ialah perbuatan yang berlaku pada waktu lepas atau ‘past tense’
    kalau ada soalan lanjut mengenainya, bolehlah bertanya kepada ustaz.

  75. pjo said,

    September 6, 2008 at 11:25 pm

    assalamualaikum wbr,

    uridu roqomulhatifuka al an. muhimmah jiddan jiddan.

    aw sms 0196566438.

  76. Lynaz said,

    September 7, 2008 at 7:38 am

    Salam Ustaz,

    Saya berminat utk belajar bahasa arab, dan ingin membeli ebook 1&2, saya ada menghantar emel kepada ustaz tetapi tiada jawapan, sekiranya saya membuat bayaran melalui maybank…berapa lamakah ebook tersebut akan sampai ke tangan saya?…

  77. Al-Ustaz said,

    September 8, 2008 at 3:34 am

    pjo : roqomulhaatifii 019-3067315.

    lynaz : setelah membuat pembayaran, beritahu ustaz melalui email dan ebook akan dihantar terus ke email anda dalam masa 24 jam.

  78. shida said,

    October 5, 2008 at 10:42 pm

    ana muaafiq..insyaallah..mitaii,ustaz ingin mulakn kiuz tersebut..ana blum mendalam memahami b.arab nie sepenuhnya,,,insyaallah berkat ajaran dr ustaz serta rakan2 yg membantu..ana harap ana dpt bertutur,memahami serta menulis dlm b.arab ini…insyaallah….syuran kpd ustaz,rabbana maakum ustaz..wslm

  79. Nani said,

    December 3, 2008 at 9:25 am

    Assalamualaikum..saya mencari maksud NOR AFZAN.

  80. Al-Ustaz said,

    December 3, 2008 at 11:18 pm

    shida : insyaallah, semoga berjaya

    Nani : nor afzan = cahaya pemeliharaan

  81. Nani said,

    December 17, 2008 at 5:57 am

    terima kasih ustaz..

  82. Al-Ustaz said,

    December 17, 2008 at 7:35 am

    Nani : sama-sama

  83. shida zin said,

    May 11, 2009 at 10:00 am

    salam..

    ana tilmizah jadidah…
    ana arju ustaz dpt memberi tunjuk ajar kepada sy dan rakan2 dlm mempelajari lughatul arabiah…
    lg satu..selain drpd mempelajari vocab2 dlm bhs arab, blh x ustaz memberi ilmu sedikit banyak berkaitan dgn nahu dan balaghah?

  84. Al-Ustaz said,

    May 11, 2009 at 10:44 am

    shida zin :

    Insyaallah, ustaz akan membantu anda mempelajari Bahasa Arab dari semasa ke semasa. Nahu dan balagahah juga insyaallah ustaz boleh ajarkannya sedikit demi sedikit mengenai asas.

  85. shida zin said,

    May 12, 2009 at 7:11 am

    salam…

    syukran jazilan ustaz..
    utk permulaan sy bnr2 confius dengan kinayah dan juga masadir al-af’al al-maziid..
    ustaz da x formula atau kaedah tertentu untuk sy lbh memahami dan menguasai topik tersebut…

  86. shidazin said,

    May 17, 2009 at 2:20 am

    salam ustaz…..

    btul x terjemahan sya dlm bhs arab:

    sessi pendaftaran dan taklimat bersama penolong kanan dan guru panitia pendidikan islam serta guru bahasa arab

    جلسة تسجيل وتنوير مع نائب المدير الشوؤن الجامعي ومعلمة التربية الإسلامية ومعلمة اللغة العربية

    jalsah tasjilu wal tanwirru ma’al na’ibul mudirul syu’unil jaama’ie wa mu’alimah al-tarbiyyahtul islamiyyah wal mu’alimmah al-lughatul arabiah

  87. Al-Ustaz said,

    June 1, 2009 at 3:52 am

    shida zin :

    untuk kinayah tu anda perlu tahu adaawat dan contoh kinayah serta jenis-jenisnya

    manakala untuk masadir af’aal maziid tu anda perlu faham dan hafal kaedah untuk menjadinya masdar serta wazan-wazannya.

  88. Al-Ustaz said,

    June 1, 2009 at 3:55 am

    shida zin :

    betulkan sikit terjemahan tersebut iaitu :

    فترة التسجيل والتنوير مع نائب المدير للشؤون الجامعية ومعلمي التربية الإسلامية واللغة العربية

  89. anis said,

    July 1, 2009 at 4:43 pm

    Assalammmualaikum,ustaz boleh tak tolong berikan maklumat tentang Influenza H1NI dalam bahasa arab serta terjemahan bahasa melayu kerana dalam minggu ini saya akan menduduki ujian lisan untuk SPM.

  90. Al-Ustaz said,

    July 2, 2009 at 5:11 am

    anis :

    cuba anda cari artikel-artikel yang berkaitan kemudian terjemahkan ke dalam bahasa arab, nanti ustaz semak tulisan anda

  91. fiza said,

    September 29, 2009 at 8:25 am

    Ana muaaffiq ,ya ustaz.

    Bolehkah ustaz senaraikan semua perkataan dalam bahasa arab dan bahasa melayu dalam bahasa rumi dan jawi yang boleh di copy-paste .

  92. Al-Ustaz said,

    September 29, 2009 at 10:15 am

    fiza :

    cuba tengok dekat ‘vocab’

  93. fareez said,

    October 1, 2009 at 8:02 am

    ustaz yang mana satu betul nie ?

    Kullu ‘aamin wa antum bi khoir atau kulla ‘aamin wa antum bi khaoir
    soalannya “kullu atau kulla?
    atau kedua-duanya betul??

  94. Al-Ustaz said,

    October 1, 2009 at 10:45 am

    fareez :

    yg betul : kullu

  95. نورمايساراه محمد لازيم said,

    October 16, 2010 at 4:21 pm

    assalamualaikum ustaz…
    saya berminat sgt nk belajar bahasa arab sejak sy study kt universiti ni..shbt2 rmi yg fasih dlm bahasa arab..kadang2 mereka gunakn bhs arab ms berbual2..sy tak boleh nk bg respon sbb tak tahu..basic pn sy tak tahu..kecuali syukran,afwan,khaifa haluki/haluka,ana bikhair,jazakallahu khayran..harap2 ustaz dpt bg formula utk sy mulakan..

  96. Al-Ustaz said,

    October 16, 2010 at 10:27 pm

    نورمايساراه محمد لازيم :

    Anda boleh mulakan belajar bahasa arab bersama ustaz, sentiasalah melawati blog ustaz dan bertanya dgn ustaz disini. Ustaz akan sentiasa membantu dan membimbing anda.

  97. نورمايساراه محمد لازيم said,

    October 18, 2010 at 12:16 pm

    insyaAllah ustaz..
    saya nk mulakan dengan panggilan yg biasa kita gunakan sehari2..
    saya,awak,kamu,mereka,kami,kita,emak,ayah,abang,kakak,nenek,atuk,kawan,suami,isteri,adik,emak saudara,ayah saudara,sepupu,anak saudara dalam bahasa arab..maaf kalau banyak sangat ustaz..:)

  98. Al-Ustaz said,

    October 19, 2010 at 1:09 am

    نورمايساراه محمد لازيم :

    Utk perkataan-perkataan asas mcm tu, cuba anda beli kamus melayu-arab, mungkin ia boleh membantu anda dgn lebih cepat.

  99. نورمايساراه محمد لازيم said,

    October 19, 2010 at 10:56 am

    insyaAllah ustaz..

  100. Asma Azzira said,

    May 4, 2011 at 10:29 am

    Assalamualaikum Ustaz,
    Saya pelajar yang baru teringin dan berminat untuk mempelajari bahasa arab ini kerana bahasanya sangat indah dan akan dapat pahala jika kita mempelajarinya.Selain itu,bahasa arab merupakan bahasa syurga. Saya sungguh tertarik untuk mrmpelajarinya walaupun semasa masih bersekolah dahulu saya tidak berminat untuk mempelajari bahasa arab kerana menganggap susah untuk menghafalnya.Walaupun begitu,tidak mustahil saya mampu menguasainya jika sentiasa berusaha.Di samping itu, saya amat bersyukur kerana terjumpa blog mempelajari bahasa arab ini,ustaz.
    Saya harap ustaz dapat membanu saya nanti..
    Syukran ustaz,.

  101. Al-Ustaz said,

    May 5, 2011 at 2:19 am

    Asma Azzira :

    Terima kasih kerana amat berminat untuk mempelajari Bahasa Arab bersama ustaz di dalam blog ini. Untuk memulakan pembelajaran Bahasa Arab anda, beli ebook Panduan Mudah Belajar Bahasa Arab. Ia mengandungi segala maklumat asas pembelajaran Bahasa Arab dan dapat membantu anda menguasainya dengan mudah. Untuk membeli, bank in RM60 (Siri 1) / RM60 (Siri 2) / RM120 (Siri 1 & 2) ke dalam akaun maybank ustaz no: 164173632578.

    Setelah membuat pembayaran, beritahu ustaz dan ustaz akan hantarkan ebook tersebut kepada anda. Ustaz akan sentiasa membantu dan membimbing anda mempelajari dan berkomunikasi Bahasa Arab dari semasa ke semasa.

    -Ustaz Abd Rahman

  102. maksu said,

    July 9, 2011 at 4:04 am

    salam.sy nakkan kepastian adakah perkataan anak saudara dalam bahasa arab berbeza jika anak saudara tersebut anak kakak atau anak abang.
    boleh ustaz terjemahkan perkataan 1)anak saudara lelaki (anak kakak & anak abang) 2)anaks audara perempuan (anak kakak & anak abang)

  103. Al-Ustaz said,

    July 9, 2011 at 9:53 am

    maksu :

    1) anak saudara lelaki (anak kakak) – ابن الأخت
    2) anak saudara lelaki (anak abang) – ابن الأخ
    3) anak saudara perempuan (anak kakak) – بنت الأخت
    4) anak saudara perempuan (anak abang) – بنت الأخ

  104. huda said,

    July 13, 2011 at 1:41 am

    salam, us….saya baru je masuk kelas ni dan aya harap us dapat membantu saya dalam menguasai bahasa arab…

    saya ada soalan nak tanya us,bagaimana hendak menggunakan mubtada dan khobar dalam membuat karangan kerana bila saya buat karangan yang beratus perkataan,saya sudah tidak tahu perkataan mana yang nak dijadikan mubtada dan khobar..

    harap us dapat membantu……

  105. Al-Ustaz said,

    July 13, 2011 at 4:48 am

    huda :

    Mengenai mubtada dan khobar, anda perlu mengetahui maknanya, syarat-syaratnya dan kaedah penggunaanya di dalam ayat. Setalah anda mengetahui kaedah penggunaanya, barulah anda boleh mengenalpasti dan dapat menggunakannya dengan betul di dalam ayat-ayat karangan anda.

  106. huda said,

    July 21, 2011 at 3:51 pm

    salam us,
    apa bezanya feel(perbuatan)dgn masdar???
    waktu bila pulak blh digunakan masdar ni??

  107. Al-Ustaz said,

    July 22, 2011 at 6:18 am

    huda :

    feel adalah perbuatan manakala masdar ialah kata terbitan yang diambil dari feel. Masdar digunakan di dalam ayat yang umum yg tidak membataskan waktu.

  108. huda said,

    July 22, 2011 at 12:31 pm

    ust,
    apa yg dimaksudkan dgn “ayat yg umum yg tidak membataskan waktu” ?
    boleh ust berikan contoh?

  109. Al-Ustaz said,

    July 23, 2011 at 2:34 am

    huda :

    ayat yg tidak terikat dengan waktu contoh : Qira’atul quraan

  110. tinie said,

    July 30, 2011 at 1:59 am

    ustaz saya mencari maksud nama anak lelaki FAREEZ…

  111. Al-Ustaz said,

    July 30, 2011 at 11:36 pm

    tinie :

    Ustaz tak pasti makna perkataan fareez.

  112. dini nasuha said,

    March 5, 2012 at 7:04 pm

    السلام عليكم
    .استاذ, عندي اسؤال
    كيف لتتعلم ممنع من الصرف؟
    …تساعدني

    ustaz,
    betul tak ayat yang saya buat ni?
    bagaimana nak mempelajarinya..dan apa langah utama dan persediaan sebelum mempelajarinya. apa yang saya alami sekarang, saya susah nak memahaminya walaupun saya tahu nahu ni mudah ja.

  113. Al-Ustaz said,

    March 6, 2012 at 9:49 pm

    dini nasuha:

    Utk mempelajari mamnu’ min al-sarf, anda perlulah merujuk dlm buku-buku rujukan samada di perpustakaan sekolah anda atau boleh terus bertanya ustaz yang mengajar anda.

  114. zulu izwan said,

    March 15, 2012 at 2:26 am

    Salam Ustaz , Saye nak bertanye Saye melanggan pakej Ustaz tetapi username dan password ilang ketika laptop Saye crash. Pls advice mcmane Saye boleh recover username dan password. Wasalam .

  115. Al-Ustaz said,

    March 15, 2012 at 2:30 am

    zuli izwan:

    Ustaz dah send semula email download ebook ke email anda. Sila semak email anda.

  116. junaid al johori said,

    May 10, 2012 at 6:24 am

    nak tanya lah apa makna ” illallikok”

  117. Al-Ustaz said,

    May 10, 2012 at 7:55 am

    junaid al johori :

    maknanya: semoga berjumpa lagi

  118. wanie said,

    December 10, 2012 at 2:42 pm

    assalamualaikum ustaz, nak tanya apa maksud nama zulhusmi ?

  119. Al-Ustaz said,

    December 11, 2012 at 1:21 am

    wanie:

    Ust tak pasti makna nama zulhusmi… tetapi dlm bahasa arab perkataan ‘حسم’ bermakna ‘potongan/diskaun’.

Leave a Comment